Hvordan blir du kvitt hodepinen

De fleste av oss har opplevd å ha vondt i hodet i løpet av livet. Noen av de vanligste typene er spenningshodepine og migrene, og årsakene kan være mange. Noen opplever at hodepinen kan utløses fra nakken eller skuldre. Andre opplever at smerten kan komme fra spesielle lukter, hormonelle endringer, mat, drikke, eller for mye stress. Dårlig arbeidsstilling, inneklima og medisinbruk kan også utløse hodepine. Ved akutt innsettende, intens hodepine du aldri har hatt før eller hodepine som forverres over tid bør du undersøkes av lege.

Som oftest er hodepinen derimot ufarlig og man finner ingen underliggende årsaker bak den. Hva kan du da gjøre selv? Noe av det viktigste og som hjelper for det meste i kroppen er bevegelse. Å komme seg ut etter en dag på jobb med mye stress, dårlig inneklima eller en arbeidsstilling som alltids kunne vært bedre. En gåtur etter middag er undervurdert og kan gjøre underverker. Rør gjerne godt på skuldrene, strekk armene opp i været og kjør noen knebøy med kroppsvekt. Pass også på å drikke godt med vann i løpet av dagen, og heller minke inntak av kaffe, alkohol og tobakk.

Ved stress i hverdagen kan muskler rundt nakke, skuldre og bryst bli overarbeidet. Hvis det er dette som ligger til grunn for hodepinen, kan avstressingsøvelser hjelpe. En manuell behandler kan også bidra med smertelindring og råd slik at du raskere kan bli smertefri.

 

Referanseliste

  1. Ihsclassification. ICHD-3 The International Classification of Headache Disorders 3rd edition [Internett]. ICHD-3 The International Classification of Headache Disorders 3rd edition. [sitert 30. august 2018]. Tilgjengelig på: https://www.ichd-3.org/