Hvorfor er det viktig å puste riktig?

Å ta seg tid til å trekke pusten dypt og roe seg ned kan gi deg en mindre stressende hverdag og bedre helse.

 

Mellomgulvsmuskulaturen, en muskel plassert mellom magen og brystet, er vår hovedpustemuskel. Manglende bruk av denne kan føre til en rekke konsekvenser, som at kroppen vil måtte ta i bruk andre muskler for å puste. I løpet av en dag puster vi over 20 000 ganger. Når muskler som egentlig har andre hovedfunksjoner må ta over, så kan dette ha videre konsekvenser for kroppen.

 

Stramme klær rundt livet, stress og bekymringer kan føre til at mange ikke puster med hovedmuskelen, men istedenfor kun øverst i brystet. En annen grunn er at man nesten er oppdratt til å holde inn magen, og da spesielt kvinner. Resultatet kan være nakke- eller skulderplager, hodepine eller korsryggplager. Man kan få plager som dårlig søvn, indre uro og fordøyelsesplager. De indre organene våre får heller ikke den massasjen de egentlig skulle hatt.

 

Klarer man heller å puste dypt ned i magen, roer man hjertet og reduserer stressreaksjoner i kroppen. Alle celler i kroppen får ny tilførsel av oksygen. Når man derimot har et høyt arbeidspress på jobb, flere oppgaver som skulle vært gjort i hjemmet og bekymringer over økonomi, er det ikke alltid like lett å roe ned kroppen. Da forfedrene våre levde, flere tusen år tilbake, var det hensiktsmessig å kunne mobilisere alle krefter for å kjempe i mot eller flykte fra situasjonen. Denne reaksjonen fra kroppen er ikke lenger i dag nødvendig, da vi ikke møter på farlige situasjoner like ofte.

 

Å puste rolig og å være tilstede vil gjøre det nesten umulig å stresse. Grunnen til dette er fordi den delen av nervesystemet vårt som er ansvarlig for avslapning vil aktiveres. Stresshormoner vil dermed ikke sendes ut og blodtrykket vil senkes, mens immunforsvaret og blodgjennomstrømningen vil øke.